Heb jij wel eens last van een energielek? 4 tips!

Misschien herken je dit….

Na een drukke werkdag moet je er nog op uit om boodschappen te doen. ‘Oooh ik heb geen zin, ik bestel wel iets’. Of ‘zal ik gewoon wat later weggaan van m’n werk? Dan is het niet zo druk in de supermarkt’. Of misschien besluit je om toch gewoon de winkel in te duiken maar sla je lichtelijk op tilt door winkelwagentjes die tegen je aanbotsen, waardoor je uiteindelijk het belangrijkste ingrediënt vergeten bent en daarna doodmoe thuiskomt? Dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat je last hebt van een energielek.

Hoe merk je bij jezelf op dat je een energielek hebt?

Je hebt bijvoorbeeld een ontmoeting met iemand en je merkt dat diegene ‘je leegzuigt’. Voor die ontmoeting voelde je jezelf energieker of vrolijker dan daarna. Of je merkt dat die ander boos was, of misschien verdrietig en dat je dat gevoel als het ware overneemt. Zelf raak ik vaak in de war bij mensen die zeggen dat het goed met ze gaat maar waarbij ik iets anders denk te merken; “beeld en geluid lopen niet synchroon” zou mijn leermeester zeggen. Of mensen die overal cynisch op reageren. In elk geintje zit een seintje?! Mijn eerste gedachte was dan altijd: ik zal het wel niet goed aanvoelen.

Wat is een energielek?

Een energielek is een afname van je energie doordat jij je verzet tegen dat wat er is. Vaak willen we dat dingen anders gaan dan hoe ze gaan, maar je hebt geen invloed op de dingen die in je leven gebeuren. Als je je verzet tegen wat zich aandient en jezelf vastklampt aan jouw idee van hoe het zou moeten zijn verspil je energie. Dus, jij ervaart iets in contact met een andere persoon of in een bepaalde ruimte en je merkt een interne reactie daarop. Iets van die andere persoon of die ruimte heeft jou getriggerd en daar voel jij iets bij. Je reageert daar als het ware met verzet op: ‘ik heb hier nu geen zin in’, ‘mens, klaag niet zo’. Dat verzet is alsof je een strandbal onder water houdt; het kost veel energie en juist daarvan wordt je moe. Dat voelt als een lek van je energie.

4 tips om een energielek te voorkomen

  1. Ben je bewust van wat je voelt of ervaart
    Meestal handelen we direct. We gaan op de automatische piloot in verzet met ‘wat is’. Ervaar even wat deze situatie met je doet. Wat merk ik en waar voel ik dat?
    Bijv: ik merk dat ik vind dat die ander zeurt en dat ik daar geen zin in heb. Dat voel ik als een soort spanning in mijn buik.
  2. ‘Let it be’
    Dit is meteen het moeilijkste; ga niet in verzet. We zijn geneigd om ons te verzetten tegen wat zich aandient. We willen dingen als het ware direct ‘oplossen’ of vervelende emoties wegnemen. Maar dat is nou juist wat het verzet veroorzaakt. Sta toe dat je reactie er mag zijn en dat je er niets aan hoeft te veranderen.
    Bijv: ik heb hier nu geen zin in maar dat gezeur is niet van mij maar van jou en ik mag me daardoor geïrriteerd voelen. Zodra je niet in verzet gaat, tegen je eigen automatisme in, kan de spanning ontladen waardoor je direct zult merken dat je weerstand afneemt en dus je energielek stopt.
  3. Ontladen door zelfonderzoek
    Ken je eigen pijnpunten. Weerstand of spanning zoekt een weg ergens naartoe. Wanneer je daar niets mee doet krop je het op. Weerstand en spanning wordt dan gestolde energie. Zo krijg je alleen maar meer frustratie en botsende winkelwagentjes tegen je aan. Wat je uitzendt komt naar je toe. Zorg dat je weet hoe het komt dat je gefrustreerd raakt van het gezeur van die ander. Stel jezelf regelmatig de vraag: wat ervaar ik nu? Wat zijn mijn gedachten hierover of wat voel ik hierbij? Alles wat je waarneemt bij een ander resoneert met iets van jezelf. Als jij jezelf beter kent kun je het ook beter om je heen gaan zien en herkennen.
  4. Ontladen in de natuur
    In de natuur zijn zorgt ervoor dat je spanning ontlaadt. Zoek een park, bos of het water op om te ontladen zodat de spanning die in je lichaam zit een uitweg vindt.

energielek tips

 

Helaas werkt het niet zo dat je deze situaties nooit meer tegen zult komen. Je zult steeds opnieuw ‘op de proef gesteld worden’. Hoe beter jij jouw systeem kent hoe beter jij een energielek kunt voorkomen.

Eigenlijk zorg je er dus zelf voor dat je energie lekt. Niet een ander zoals we vaak denken. Wanneer je begrijpt en je bewust bent dat energie niet opgekropt hoeft te worden, hoe ingewikkeld dat soms ook voelt, zul je merken dat je energie overhoudt.

Geïnspireerd door het levenswerk van Juno Burger.

2 Comments

  1. Angelie van der Zanden

    Wandelen na een werkdag geeft ook de nodige rust en de tijd om alles van de dag nog eens te overdenken en een plaats te geven: te ontladen zoals het artikel vermeldt. Het houdt je gezond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *